Förskolan Tallen En trygg plats att växa på
Vår idé
Med enkla, smarta lösningar och hållbara material skapar Förskolan Tallen en god miljö för både barnen och verksamheten. En miljö som tar sitt ansvar för en hållbar framtid, både för individen och för planeten.
Högkvalitativ och flexibel
Förskolan Tallen är en högkvalitativ förskola i trä som tagits fram i samarbete med arkitektkontoret Wingårdhs. Sedan 2020 ingår Tallen i ett ramavtal med SKR, där den rankades högst av de utvalda förslagen. Tallen är mycket flexibel och kan anpassas i storlek och form genom olika enhetsmoduler och på så sätt optimeras till respektive behov och plats. En tydlig gestalt som är fin att titta på och lätt att känna igen.
Planerad utifrån barnens behov
Invändigt är Tallen både praktisk och lekfull. Till exempel används platsbyggda kojor och krypin på flera ställen för att effektivt dela av ytor och samtidigt skapa extra rum för barnen. Utvändigt skapar de framträdande och generöst tilltagna utsprången ett extra rum för samling eller utesov och fungerar samtidigt som skydd mot sol, väder och vind. Med sin tydliga och lekfulla gestaltning är Tallen en trygg plats att växa på. Med trivsamma miljöer finns här goda förutsättningar för att främja kreativitet, pyssel och lek.
Hållbara material
Tack vare sin träkonstruktion har Tallen ett lågt koldioxidavtryck. Idag är trä det enda förnyelsebara konstruktionsmaterialet. Det har låg klimatpåverkan både i framställning och användning och fungerar som kolsänka under hela sin livstid. Dessutom bidrar det till rogivande rum som skapar behagliga och trygga inomhusmiljöer för barnen.
Koncepttyper
För att kunna placeras i olika omgivningar och med olika kontext visar vi hur förskolan Tallen kan ta olika form tack vare sitt modulära system.
A1
BTA 949
2 enheter i en våning
Koncepttyp A 1 har ett våningsplan med 2 enheter och är anpassat för 72 barn och en personalstyrka 14 st. Konceptet har en byggnadsarea på 1305 kvm med en pedagogisk yta på 434 kvm och en barnyta på 604 kvm.
A2
BTA 946
2 enheter i en våning
Koncepttyp A 2 har ett våningsplan i vinkel med 2 enheter och är anpassat för 72 barn och en personalstyrka på 14 st. Konceptet har en byggnadsarea på 1289 kvm med en pedagogisk yta på 425 kvm och en barnyta på 588 kvm.
B
BTA 1320
3 enheter i en våning
Koncepttyp B har ett våningsplan med 3 enheter och är anpassat för 108 barn och en personalstyrka på 21 st. Konceptet har en byggnadsarea på 1782 kvm med en pedagogisk yta på 641 kvm och en barnyta på 887 kvm.
C
BTA 1379
3 enheter i två våningar
Koncepttyp C har två våningsplan med 3 enheter och är anpassat för 80-120 barn och en personalstyrka på 21 st. Konceptet har en byggnadsarea på 809 kvm/våning med en sammanlagd pedagogisk yta på 860 kvm och en barnyta på 1201 kvm.
D1
BTA 1845
4 enheter i två våningar
Koncepttyp D 1 har två våningsplan med 4 enheter och är anpassat för 144 barn och en personalstyrka på 28 st. Konceptet har en byggnadsarea på 1075 kvm/våningsplan med en sammanlagd pedagogisk yta på 860 kvm och en barnyta på 1201 kvm.
D2
BTA 1869
4 enheter i två våningar
Koncepttyp D 2 har två våningsplan med 4 enheter och är anpassat för 144 barn och en personalstyrka på 28 st Konceptet har en byggnadsarea på 1056 kvm /våningsplan med en sammanlagd pedagogisk yta på 868 kvm och en barnyta på 1164 kvm.
Flexibilitet
Förskolan Tallen är mycket flexibel tack vare sitt modulära system. Det här är tre exempel på hur koncepttyp A1 kan varieras för att passa olika behov. Koncepttyp A1 består av två enheter med fyra till sex baser och en enhet med gemensamma ytor och stödfunktioner.
Fasaden
Träbyggnaden erbjuder en varm och välkomnande känsla. Takets vertikalitet i form av listtäckning övergår i en fasadbeklädnad av stående träpanel.
Det finns även möjlighet att beklä byggnaden med andra fasadmaterial som t ex träspån eller fibercement. De synliga takbalkarna under det utskjutande taket trappas av i sin profil och ger på så sätt takutsprånget ett lätt och ärligt uttryck. Vertikala element såsom takstolar, pelare och lockpanel skapar en jämn rytm iden annars lekfulla fasaden.
Avropsberättigade områden
Här ser ni vilka geografiska områden som är avropsberättigade.
Kontakt
Dokument
Presentation Förskolan Tallen
Styr och övervakning
Värme och sanitet
Kontakta JSB
Har ni funderingar eller vill komma i kontakt med oss, fyll i formuläret så kontaktar vi er.
Kontaktformulär
Modularitet
Konceptet är uppbyggt kring en och samma grundenhet. Enheten är den trygga hemvisten för två till tre baser. Varje enhet har en egen entré mot byggnadens gårdssida. Entré och interna rumssamband är organiserade så att förskolan lätt kan skalas upp och fler enheter kan adderas på olika sätt.
Grundenheterna förbinds via en gemensam del som innehåller stödfunktioner och gemensamma pedagogiska ytor. Enheter kan kopplas till den gemensamma delen av skolan på tre sidor. På så sätt blir konceptet både anpassningsbart efter olika tomter, men det finns även en inbyggd möjlighet till tillbyggnad.
Enheten
Varje enhet har en egen entré. Härifrån når man torkrum och RWC. Vidare kommer man in i enheten eller mot de gemensamma ytorna. Enheten innehåller tre baser. Varje bas består av ett större allrum samt ett mindre rum med plats för vila. I allrummet finns generöst med förvaring och ett pentry där pedagogerna kan förbereda mellanmål mm. Här finns platser för alla barn där man kan äta eller ha verkstad med pyssel. Det finns också vägg att projicera på och framför denna väggen kan man ha teater eller samlas i ring och sjunga.
Det gemensamma kapprummet utgör en extra lekyta med närhet till lekförråd och med plats för rörelse. Två generösa lanterniner släpper in behagligt med dagsljus till detta inre rum. Här finns förvaring för kläder och interiöra strukturer som delar upp ytan och skapar mindre rum i rummet. Färg och form är viktiga i rummet både för tydlighet och för lek. Gatan med hus som står i mitten av rummet fungerar som sittmöbel och lekstruktur.
Enheten är dimensionerad för 36 barn och 7 pedagoger. Önskar förskolan arbeta med två baser är enhetens tredje bas placerad så att den istället kan användas som en ateljé. Vid fördelning på två baser ombesörjer varje bas 18 barn, medan vid tre baser endast 12 barn, varför de två primära allrummen är något större.
Via entréns skofria zon nås förskolans gemensamma delar. I entrén finns även en invändig trappa i de koncepttyper som utgör två våningar. BRA / enhet: 273 kvm Observera att lös inredning och textilier ej ingår i kalkyl.
Storkök
Vårt storkök uppfyller samtliga krav i enlighet med bilaga 11 i förfrågansunderlaget för SKL Kommentus inköpscentrals upphandling av förskolebyggnader.
Till anbudet har storkök i två storlekar tagits fram. Ett mottagningskök på ca. 65 kvm för koncepttyp A och ett tillagningskök på ca. 90 kvm för koncepttyper B, C och D. Vagnhallens dörrar i tillagningsköket kan placeras så att logistiken riktas mot hiss och passage eller med direkt kontakt mot den eventuella matsalen. Observera att ytor för dietkök inte har efterfrågats i programmet varför förslagen inte innehåller något sådant. Ett dietkök skulle däremot vara en lämplig komplettering.
Gemensamma ytor
I byggnadsdelen för gemensamma ytor erbjuds en förskolegemensam pedagogisk yta. Med stora glaspartier och direkt access mot gården ligger detta rum mellan enheterna, i anslutning till storköket. Vi föreslår att utnyttja dessa ytor som kreativa rum där barnens lust att skapa och utforska uppmuntras. Det främjar ett kreativt arbetssätt för pedagogerna och erbjuder ett stort mervärde till förskolan. Här finns plats för ateljé och verkstad eller rytmik, sång och teater.
Alternativt kan ytan användas som matsal om förskolan prioriterar att äta gemensamt. Oavsett ytans användningsområde finns här möjlighet till större samlingar såsom föräldramöten och terminsavslutningar. Vikväggar eller avgränsande textiler gör det möjligt att till vardags avgränsa till två eller tre mindre rum anpassade för en basgrupp.
Barnens dag
Kapprummet och lektorget är det första som möter barnen. Med sin härliga rymd och sina taklanterniner samsas aktiviteter för att utnyttja all yta. Allrummet är barnens trygga hemmamiljö. Här ges plats åt stillsam lek och pyssel. I alteljén får kreativiteten sprudla! Här uppmuntras lustfyllt skapande och sökande. Grupprummet är en skön och behaglig yta. Ett ombonat rum för vila och avslappning.
Pedagogens dag
Pedagogerna delar kapprum med barnen för att kunna ha uppsikt men har även ett kontor och eget omklädningsrum med dusch. I personalutrymmen är paletten lågmäld. Här finns rum att återhämta sig för att kunna må bra hela dagen.
Superateljén
Här är enheterna uppdelade i tre baser med 12 barn i varje enhet. Barnen har nu mer plats i allrummen per barn och även måltiderna intas här. I förskolans gemensamma ytor finns två "superateljéer" med mycket ljus som uppmuntrar barnens lust till skapande! Här finns plats att utforska färg, form och material. Närheten till gården bidrar med ytterligare skapandemöjligheter.
Närateljén
Här är enheterna uppdelade i två baser med 18 barn i varje enhet. Det tredje rummet fungerar som en gemensam närateljé. Barnen äter i omgångar i den gemensamma matsalen.
Mixen
De äldre barnen är uppdelade i två baser om 18. I denna delen av skolan finns en närateljé. De yngre barnen är uppdelade i 3 baser om 12 barn.
I de gemensamma ytorna finns en "superateljé" med mycket ljus och ett rytmik- och teaterrum som kan nyttjas till olika aktiviteter under dagen.